Genel Bilgiler
Bor Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, bireylerin hareket ve fonksiyonel kapasitesini artırmaya yönelik değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını bilimsel temellere dayalı olarak öğreten, dört yıllık lisans eğitimi sunan bir bölümdür. Program, her biri 30 AKTS’den oluşan sekiz yarıyıldan oluşmakta ve öğrencileri fizyoterapist unvanıyla mezun etmektedir.
Bölümde eğitim; Nörolojik Rehabilitasyon, Kardiyopulmoner Fizyoterapi ve Ortopedik Fizyoterapi olmak üzere üç anabilim dalı çatısı altında yürütülmektedir. Genç ve dinamik bir akademik kadroya sahip olan bölümümüzde, 3 Doktor Öğretim Üyesi, 3 Öğretim Görevlisi ve 2 Araştırma Görevlisi görev yapmaktadır.
Eğitim programı, ilk yılda temel tıp bilimleri ve üniversite ortak dersleri ile başlamakta; ikinci yıldan itibaren mesleki bilgi ve becerilere odaklanmaktadır. Üçüncü sınıfta teorik altyapı güçlendirilirken, dördüncü sınıfta öğrenciler çeşitli klinik alanlarda uygulamalı stajlarını tamamlamaktadır. Bitirme sınavlarını başarıyla geçen öğrenciler, “Fizyoterapist” unvanı ile mezun olur.
Programdan mezun olan öğrenciler, gerekli koşulları sağladıkları takdirde lisansüstü eğitimlerine devam edebilmekte ve akademik kariyer yapma ya da uzmanlaşma imkânı elde edebilmektedir.
Amaç ve Hedefler
Amaç
Bor Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nün eğitim amacı; sağlığın korunması, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi ile bireylerin fonksiyonelliğini artırarak yaşam kalitesini iyileştirebilen, klinik değerlendirme ve karar verme becerileri gelişmiş, mesleki standartlara uygun fizyoterapi uygulamalarını planlayıp uygulayabilen, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık, etik değerlere bağlı, ulusal ve uluslararası düzeyde disiplinler arası çalışabilen ve toplum sağlığında aktif rol oynayan fizyoterapistler yetiştirmektir.
Hedefler
Programın temel hedefi; fizyoterapi alanındaki mesleki bilgi ve becerilerini etkili şekilde kullanabilen, hareket ve fonksiyon bozukluklarını belirleyip önleyebilen, tedavi edebilen ve bireylerin sağlıkla ilişkili yaşam kalitesini artırabilen fizyoterapistler yetiştirmektir. Klinik karar verme süreçlerinde araştırmacı yaklaşımı benimseyen, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş ve kanıta dayalı fizyoterapi uygulamalarını kullanabilen bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. Aynı zamanda, kişiye özgü fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarını planlayıp uygulayabilen, toplumun sağlık problemlerine duyarlılık gösteren ve değişen ihtiyaçlara uyum sağlayarak edindiği bilgi, beceri ve tutumları modifiye edebilen mezunlar hedeflenmektedir. Yaratıcı ve inovatif düşünebilen, bilimsel düşünceye değer veren, yenilikçi teknolojilere açık, kalite güvencesi bilinciyle iş süreçlerini yönetebilen ve etik değerlere bağlı profesyonellerin yetiştirilmesi esastır. Program ayrıca, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışma ortamlarında etkin rol alabilen, etkili iletişim kurabilen ve ekip çalışmasına uyumlu bireylerin yetiştirilmesidir.
Düzey Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TTYÇ) ve Verilen Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON LİSANS DERECESİ verilecektir.
FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON lisans programı 240 ECTS kredisinden oluşan 4 yıllık bir programdır. Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)”'nde tanımlanan “Birinci Düzey (First Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” 'nde tanımlanan "6. Düzey" yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; aynı zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan "6. Düzey" yeterliliklerini sağlamaktadır.
Kabul Koşulları
Türk öğrenciler, FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON bölümüne Öğrenci Seçme & Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (TYT) ve Yükseköğretim Kurumları Sınavı (AYT) sonucuna göre kabul edilirler. ÖSYM tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (AYT)‘ndan başarılı olanların SAY puan türündeki tercih sıralamasına göre yerleştirmesi yapılır.
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi yaşam boyu öğrenme ilkesini esas alarak, daha önce bir başka kurumda alınmış dersleri tanır ve bu derslerin öğrenme çıktıları Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde kayıtlı programınkilerle uyumlu olduğu takdirde mezuniyet kredisinden muaf tutar. Öğrenme çıktılarının uyumu ve muafiyet konularına Fakülte Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.
Program Profili
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, öğrencilerin en yeni teknolojileri takip etmeleri ve öğrenmeleri için yüksek kalitede bir program sunmak ve aynı zamanda uygulamalı ve teorik araştırmalara katılımlarını sağlamak için kurulmuştur.
Lisans programı, ortak eğitim stratejisi ve pratik yaparak deneyim kazandırma anlayışına uygun olarak hazırlanmıştır. Böylece teknolojideki yeni trendlerin kolayca uyarlanması mümkün olacaktır. Program öncelikli olarak temel ve klinik tıp bilimlerini, egzersiz ve tedavi prensipleri alanlarını içermektedir. Bu sebeple öğrencilere temel tıp bilimleri ve klinik tıp bilimleri bilgilerini hasta ve sağlıklı bireylerde probleme yönelik uygulama, fizyoterapi ve rehabilitasyonun farklı alanlarını anlama, yaratıcı ve birleştirici prensiplerle bütüncül ve multidisipliner çalışma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır.
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü lisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde Birinci Düzey, TYYÇ’de 6. Düzey), mezunlarına ileri düzeyde bilgi, beceri ve yetkinlik gerektiren mesleki uygulama alanlarına, araştırma alanlarına, yüksek lisans ve doktora programlarına geçiş yeterlilikleri kazandıran akademik ağırlıklı bir programdır.
Eğitim Öğretim Metotları
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’ndeki programlarda en çok kullanılan eğitim-öğretim yöntemleri aşağıda verilmiştir. Programlar, amaç ve hedeflerine göre, bu listede sıralanan yöntemlerin çoğunu kullanmaktadır. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünün, hedeflediği program öğrenme çıktılarına ulaşmak için, programın tümünde kullandığı eğitim-öğretim yöntemleri “program öğrenme çıktıları” kısmında, programdaki bir dersle ilgili yöntemler ise “ders tanıtım ve uygulama bilgileri” kısmında yer almaktadır.
Kullanılan Eğitim Öğretim Yöntemlerinden Örnekler
Ders & Sınıf İçi Etkinlikler
Grup Çalışması
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Seminer
Staj
Web Tabanlı Öğrenme
Uygulama
Yerinde Uygulama
Mesleki Faaliyet
Sosyal Faaliyet
Alan Çalışması
Rapor Yazma
Örneklerle Birlikte Mezunların Mesleki Profilleri
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı mezunları, “fizyoterapist” unvanı ile bireylerin fiziksel fonksiyonlarını geliştirmeye, korumaya ve iyileştirmeye yönelik hizmet sunan çok çeşitli sağlık ve yaşam alanlarında görev alabilirler. Mezunlar, Sağlık Bakanlığı’na bağlı kamu hastaneleri, üniversite hastaneleri, özel hastaneler ve klinikler, fizik tedavi ve rehabilitasyon merkezleri, kaplıca ve termal sağlık tesisleri, yaşlı bakım merkezleri ve huzurevleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, spor kulüpleri, profesyonel spor takımları ve sağlıklı yaşam merkezleri gibi kurumlarda istihdam edilebilirler.
Fizyoterapistler; ortopedik rehabilitasyon, nörolojik rehabilitasyon, pediatrik rehabilitasyon, geriatri, sporcu sağlığı, kardiyopulmoner rehabilitasyon gibi birçok alt uzmanlık alanında çalışabilmekte; bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik çok disiplinli sağlık hizmeti sunumunda aktif rol almaktadırlar.
Mezunlar ayrıca, Türkiye’de ve yurt dışında çeşitli üniversitelerin yüksek lisans (tezli/tezsiz) ve doktora programlarına katılarak bilimsel araştırmalarda bulunabilir, akademik kariyer yapabilir veya uzmanlık alanlarında derinleşebilirler. Akademik ilerleme olanakları, mezunlara hem eğitim hem de araştırma temelli görevlerde çalışma fırsatı sunmaktadır.
Programdan edinilen bilgi ve beceriler sayesinde mezunlar, sağlık alanında ihtiyaç duyulan profesyonel hizmetin sunulmasında önemli görevler üstlenmekte, bireylerin ve toplumun sağlığının korunmasına ve geliştirilmesine katkı sağlamaktadırlar.
Yeterlilik Ölçütleri ve Yönetmelikler
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı’ndan mezun olabilmek ve bu alanda yeterlilik kazanabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları yerine getirmesi gerekmektedir:
- Program müfredatında yer alan zorunlu ve seçmeli dersler ile birlikte zorunlu uygulamaları başarıyla tamamlamış olmak ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen şekilde en az 240 AKTS kredisini tamamlamak,
- 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak,
- 20 iş günü (5 AKTS kredisi) süresince gerçekleştirilen Klinik Yaz Stajı I uygulamasını başarıyla tamamlamak,
- 20 iş günü (5 AKTS kredisi) süresince gerçekleştirilen Klinik Yaz Stajı II uygulamasını başarıyla tamamlamak,
- Programın son yılında yer alan ve her biri 20 AKTS kredisi olan Klinik Uygulama I ve Klinik Uygulama IIderslerini başarıyla tamamlamak.
Detaylı bilgi için "Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Ön Lisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"
Akademik ilerleme Olanakları
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı’nı başarıyla tamamlayan öğrenciler, bu alanda veya ilişkili disiplinlerde açılan yüksek lisans ve bazı durumlarda doğrudan doktora programlarına başvuru yapma hakkına sahiptirler.
Lisansüstü programlara kabul süreci, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği çerçevesinde yürütülmektedir. Adayların değerlendirilmesinde; lisans öğrenimi süresince elde ettikleri akademik başarı düzeyi ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından uygulanan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) sonuçları esas alınmaktadır.
Bununla birlikte, başvurulan programa ve üniversitelerin senato kararlarına bağlı olarak adaylardan yabancı dil yeterliliğibelgesi sunmaları da istenebilir. Bu kapsamda kabul edilen sınavlar arasında YÖKDİL, YDS, TOEFL IBT, IELTS Academic ve YÖK tarafından eşdeğerliği tanınan diğer uluslararası yabancı dil sınavları yer almaktadır. Yabancı dil yeterliliği, özellikle akademik çalışmalar, uluslararası iş birlikleri ve yabancı dilde eğitim veren lisansüstü programlara kabul açısından önemli bir kriterdir.
Sınav Yönetmelikleri Değerlendirme ve Not Sistemi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programı süresince öngörülen program öğrenme çıktılarının elde edilip edilmediğini ölçmek için kullanılan yöntemlere örnekler aşağıda belirtilmiştir. Ders üniteleri ile ilgili çıktılar ise ders tanımının yer aldığı kısımda final notlarına sağladığı katkı ile birlikte gösterilmiştir
- Ara Sınav
- Final Sınavı
- Telafi Sınavı
- Kısa Sınav
- Ödev Değerlendirme
- Rapor Sunma
- Bilgisayarla Sunum Yapma
- Uygulama Sınavı
- Bitirme Sınavı
- Belge Sunma vb.
Sınavlar
Öğrencilerin, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programı müfredatında yer alan her bir ders ünitesinin öngörülen öğrenme çıktılarını elde etmede ne kadar başarılı oldukları, dönem içi etkinliklerle ve her dönem sonunda yapılan final sınavlarıyla ölçülmektedir.
Dönem içi faaliyetlerin değerlendirilmesi, yönetmelikle belirlenen lisans programlarındaki bütün dersler için zorunlu değerlendirme yöntemleri olarak en az sayıda ara sınav, bir ödev ve kısa sınav (quiz) içerir.
Programlar, eğitim amaç ve hedeflerini sağlamak amacıyla program ve ders düzeyinde sonuçların başarısını ölçmedeki ihtiyaca bağlı olarak dönem içi faaliyetlerde daha fazla değerlendirme yönteminin tanımlanması için teşvik edilmektedir. Her ders için kullanılan değerlendirme yöntemlerinin niteliği ve sayısı, dönem sonu notuna olan katkıları ile birlikte ders açıklamaları bölümlerinde "Ölçme ve Değerlendirme" başlığı altında verilmiştir. Bu düzenlemeler her dönem başında, önceden ilan edilir ve web sitesinde ders tanımları bölümleri yayınlanır.
Ara sınav ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu notları, ara sınav, ödev değerlendirmesi, kısa sınavlar, final sınavı ve varsa diğer değerlendirme sonuçlarına dayanarak öğrencilerin devam şartını sağlamasını da dikkate alınarak öğretim elemanları tarafından verilir. Yarıyıl içi başarı notunun ve genel sınavın başarı notuna etki oranları dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur.
Değerlendirme
Bir öğrencinin başarısı her ders için tanımlanan her bir değerlendirme (dönem içi çalışmalar ve final) için öğretim elemanı tarafından değerlendirilir. Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır ve dönem sonunda standart sapma ve sınıfın not ortalaması dikkate alınarak ilkeleri Senato tarafından belirlenen bağıl değerlendirme yöntemi kullanılarak harf notuna dönüştürülür.
Detaylı bilgi için “Not Değerlendirme” bölümünü ziyaret ediniz.
Mezuniyet Koşulları
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Programı’ndan mezun olabilmek ve bu alanda yeterlilik kazanabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları yerine getirmesi gerekmektedir:
- Program müfredatında yer alan zorunlu ve seçmeli dersler ile birlikte zorunlu uygulamaları başarıyla tamamlamış olmak ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen şekilde en az 240 AKTS kredisini tamamlamak,
- 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak,
- 20 iş günü (5 AKTS kredisi) süresince gerçekleştirilen Klinik Yaz Stajı I uygulamasını başarıyla tamamlamak,
- 20 iş günü (5 AKTS kredisi) süresince gerçekleştirilen Klinik Yaz Stajı II uygulamasını başarıyla tamamlamak,
Programın son yılında yer alan ve her biri 20 AKTS kredisi olan Klinik Uygulama I ve Klinik Uygulama II derslerini başarıyla tamamlamak. Detaylı bilgi için "Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Ön Lisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"
Öğretim Türü
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans programı, tam zamanlı ve yüz yüze eğitim vermektedir.